netwerken-chrissol

Kernwaarden
Netwerken

Netwerken - interview met Chris Sol

Chris Sol (1966) is getrouwd, heeft drie kinderen en woont in Leiden. Werken doet hij in Den Haag, als communicatieadviseur bij de Rijksoverheid. “Verder ben ik initiatiefnemer van het A-Netwerk, een ontmoetingsplek voor leden en sympathisanten van de ChristenUnie die bij de (Rijks)overheid werken. Als historicus heb ik gepubliceerd over de geschiedenis van onze partij; het komt soms goed uit om te weten waar je vandaan komt. Ik ben 8 jaar afdelingsvoorzitter geweest in Leiden en omstreken en ook campagneleider.”

Wat heb je gedaan voor het Opleidingscentrum en waarom vind je het Opleidingscentrum belangrijk?

“In 2009 heb ik een aantal campagnetrainingen gegeven voor ChristenUnieleden die zich wilden voorbereiden op de gemeenteraadsverkiezingen. Het Opleidingscentrum voorziet onze leden bij wijze van spreken overal in het land van hetzelfde bloed. En daarnaast is het een plek waar je mensen ontmoet. Die ontmoetingsmomenten zijn ontzettend belangrijk om kennis en kunde te delen, om inspiratie op te halen waar je zelf weer mee vooruit kunt!”

Wat is er nu zo mooi aan netwerken?

“Als je geen connecties maakt kan er niets gaan bloeien tussen mensen. Je moet mensen zien te interesseren en te activeren, sympathie opbouwen. Contacten kunnen zomaar ontstaan. Soms ontmoet je op onverwachte momenten mensen die eenzelfde belang blijken te hebben als jij. Mensen die over expertise beschikken die jij nodig hebt. Een politieke partij wil aanhang verwerven, en het mooiste is als je je eigen netwerk zo kunt activeren dat het gaat werken als een olievlek. Dat jouw connecties zelf weer een netwerk creëren dat meebouwt aan jouw ideaal.”