Topbanner Jelle Visser Visie en strategietraining

Wie: Jelle Visser, 42 jaar, getrouwd en vader van twee kinderen
Woonplaats: Emmeloord
Beroep: Teamleider Watertoezicht bij Waterschap Zuiderzeeland
Rol in de ChristenUnie: Fractievoorzitter van de vierkoppige ChristenUnie-SGP-fractie Noordoostpolder. Maakt deel uit van een coalitie met CDA, D66 en PvdA

Waarom deze cursus?
“Na de verkiezingen in 2010 konden we meedoen met de coalitieonderhandelingen. We probeerden natuurlijk veel van ons verkiezingsprogramma in het coalitieprogramma te krijgen. Dat is ook gelukt. Maar vervolgens zit je toch met de vraag hoe je nou een herkenbare fractie kunt zijn. Met de coalitiepartners CDA, PvdA en D66 hebben we 'sociaal en duurzaam' als kernwaarden gedefinieerd. Daar herkende iedereen zich wel in. Maar het moet natuurlijk ook geen grote eenheidsworst worden. Want het betekende wel dat we opeens veel herkenning hadden met D66.”

D66 is toch min of meer aartsvijand?
"Gemeentelijk kunnen wij daar buitengewoon goed mee door één deur. Zeker omdat D66 niet de behoefte had om een aantal voor hen belangrijke punten (zoals zondagsopenstelling) binnen te halen.  Vervolgens is wel de vraag hoe wij ons toch kunnen onderscheiden. Toen zag ik dus deze training in de studiegids staan.”

Heeft de cursus geholpen?
"We hebben duidelijke actiepunten gedefinieerd en een notitie over onze identiteit opgesteld. Zo moet je echt met elkaar nadenken over de vraag hoe je laat zien dat je een christelijke partij bent. We hebben behoefte om dit meer concreet te laten zien en daarbij willen we verwijzen naar de Bijbel. Tijdens de cursus hebben we het met voormalig Tweede Kamerlid Ernst Cramer gehad over strategie. Hij vroeg ons te bedenken wie onze natuurlijke bondgenoot is en wie onze natuurlijke vijand. Voor wie moet je oppassen? Door de cursus ga je ook over dat soort dingen nadenken. Hoe kun je slim politiek bedrijven?”